Thursday, November 27, 2008

Sayang Mama....

surat ini di tulis oleh saudara umarzahrawi dan di hantar ker iLUVIslam.com...
mari sama2 kita menghayati dan mengambil pengajaran di atas kisah beliau..
"sayangi lah mereka semasa mereka mas
ih ada"..
"berikan kasih sayang kita selagi nafas nya masih menghembus"
bagi yang telah pergi kirimkn lah AL-FATIHAH....

Surat Dari Anak Mak Yang Dah Tak Nakal...

Mak.....
Terlalu bosan rasa duduk membilang hari.....Dah hampir sepuluh bulan mak pergi,Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa lagi nih....
Mak tau tak.......
itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa.....dan itu juga terakhir kali nya.Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh......nak tinggal kan anak2 mak..... nak tinggal kan dunia fana ni....mak macam dah sedia.....Seminggu sebelum tu......mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai.....Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu....tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih......kakak pun rasa hairan.....mak tak penah buat gitu.....mak terus tekun menganyam...Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan...
Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2....pastu mak jemur karpet-karpet. ..pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain...mak biarkan ruang tu kosong..rupanya kat situ jenazah mak diletakkan...paling menarik sekali mak bgtau kat maner sume duit dan barang kemas mak..ada kat dalam almari.....ada kat dalam dalam beg.....ada dalam ASB......ada kat dalam Tabung Haji.. mak cakap tak berapa cukup lagi....ada kat dalam gulung tikar.....
masa tu mak perasan takk..??kiter gelak sakan bila mak bgtau duit dalam gulung tikar....kiter kata mak ni memang pesenn lama laaa...mak cuma gelak jer....eeemmm...bahagia nya saat ituu..
Mak.....
Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba2 sakit perut.....bila malam tu kiter sampai dari KL.....mak dah dalam kesakitan..Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk.....mak tetap takmau pi hospital..... .dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk..Mak kata mak takmau duduk dalam hospital.... .tapi kiter berkeras juga pujuk..nanti di hospital ada doktor...ada ubat untuk mak..kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer..
Mak tetap tak bersetuju.... ..mak memang degil..tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk.....mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakitkami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital....
Mak.....
amponkan kami semua...kami nak mak sehat...kami sayang mak...kami tak mau mak sakit...kami terpaksa juga hantar mak ke hospital....ampon kan kami yer mak....
Mak.....
Malam itu abang bawa mak ke hospital dan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kiter...Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak,kiter kata nak beli kereta....Mak asyik tanya ajer..cukup ker duitt..kiter jawab pula...kalau tak cukup, mak kan banyak duit...mak gelak ajerr.....
Mak.....
Jam 4.30 pagi 19/08 /2006 Bila tiba aja kat hospital.... .nurse tengah balut mak dengan kain putih...mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital...
Mesti mak nampak abang cium dahi mak.....Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak....Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...mesti mak nampak semua tu kann...kann.. .kannn
Mak tau tak....

Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter memandu dalam keadaan separuh sedar...Adik kat sebelah diam melayan perasann...Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini....jalan di depan terasa makin kelam.....airmata dah tak mampu di tahan.....Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela...Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga...di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..kosong. ...sekosong hati ini.....Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya.. .....terasa syahdu dan sayu...dinginnnn. ....
Mak......
Kiter masih ingat lagi....Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak...Jam 11.00 pagi mak di mandi kan ....Anak2 mak yang pangku masa mak mandi....Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak......Kiter gosok kaki mak perlahan lahan.....Mak perasan tak.....?Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter.....Dia kata..." dikk...jangan nangis...kalau sayang mak jangan buat gitu....jangan nangis ya.."Bila makcik tu kata gitu...lagi laaaa laju airmata ni...tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak....
Mak..
Sebelum muka mak di tutup buat selamanya... .Semua anak2 mak mengelilingi mak...
menatap wajah mak buat kali terakhir.....Semua orang kata mak seolah2 senyum aja...
Mak rasa tak....masa tu kiter sentuh dahi mak....kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk......Kiter tak mampu nak cium mak...kiter tak daya....kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...Airmata kiter tak boleh tahan....Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak...tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak.....
Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah....Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik...badan akak terasa panas...makk...anak mak yang seorang tu demam....
Mak tauu...cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan.. .Mak.....Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi....Begitu terasa kehilangan mak...boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata...Dan sampai satu tahap....masa tu malam jumaat selepas maghrib....Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan. ....entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi...semakin kiter tenung terasa semakin sayu...
tangisan tak dapat dibendung...
Mak tau tak..
di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...rasa nyilu sangat...
menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni....Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma....hanya sedekah al-fatihah kiter berikan.....
Mak....
cukup la sampai sini dulu....
akhir kata untuk mak,
I LOVE YOU SO MUCH dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter....
memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..sampai masuk univesiti... .sampai kiter boleh rase naik kapal terbang...boleh rasa duduk kat negara orang... sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..




-kami semua sayang mama....sama macam mama syg kami...

5 comments:

n a d i a said...

hmmm..ble bc citer ni, tringt kat arwah nenek..kjadian nya lbh kurang mcm arwah nenek..apepn kite berdoa agar mereka dtempatkn bersama org2 yg beriman..AMIN..

*Mak..adk pn sygkn mak...

ili_ahaks said...

ape la b ni.. bg citer sedih.. nangis br tau.. Sape je yg tk syg mak..andai tumpah setitik air mata ibu kat bumi sbb kenangkn anak dier yg buruk tingkah laku, sama la mcm tumpah nyer setitik api neraka yg pnsnyer, tk dpt nk kiter gambarkn..

Sir Hanif Abd Nasir said...

wei, sebak bca n3 hg ni.. menusuk kalbu.. xsbar aku nk balik cuti + raya haji nk jmpa parents n family.. 2mggu lg..

Bond De Great said...

bukan bagi citer sedih laa ayg...ingat mengingatkn jer....sebab bayak sangat orng sekarang lupa mak bapak..."depa ni xtau yang mak bapak ni sayang kat dia"....jgan jadi mcm iklan petronas tu...bila mak bapak dah xder baru nak balik kampung...dah xguna dah masa tu....

*nad-abg pun teringat kat arwah nenek abg...sebab nenek abg bela abg dr kecik smpai dia meninggal....
*anip-huhuhu..balik jangan xbalik...

@yu.. said...

Hmmm..
mmg sedih citer yg u published ni..
huhuhuhu..
Makkkk...ayu rindu kat mak..
uhuk2..